Recenzia: V tieni mafie (Jozef Karika)

Recenziu napísal Lukáš Csicsola.

Jozef Karika sa vyjadril, že si od vydania knihy V tieni mafie veľa nesľuboval. Nepredpokladal masové pozitívne reakcie, ktoré z jeho príbehu spravili bestseller. Neočakával, že práve tento príbeh nakopne jeho beletristickú kariéru. Mýlil sa a ja mám z toho radosť. Nie pretože sa sekol v predpokladoch, ale pretože si jeho dielo naozaj nejeden vavrín zaslúži.

Príbeh ťa ponorí do nebezpečného a hodnotovo parádne pokriveného podsvetia, do sveta plného násilia, korupcie, mamonu, silných rečí, nechutných zverstiev, vypočítavých machinácií a manipulácií. Až sa človeku okuliare zarosia i hlavička zakrúti z toho, ako Karika zarezáva do realite kruto blízkych tém.

Po schrúmaní knihy dosť hrozí, že si už nepozrieš rovnakými očami ani televízne noviny, ani webové stránky s obsahom pre dospelých. Občas ťa možno strasie hnusom, niekedy sa ti rozum zastaví, ale práve to je dobre, práve preto je to dielo dobre napísané.

Autor vytvoril z hlavných postáv hotový štvorlístok nešťastia, vyrastajúci na slovenskej hrude od druhej polovice 80. rokov minulého storočia.

Predstavené charaktery boli v divokých 90. rokoch kropené kyslým dažďom regionálnej aj vrcholovej politiky, kupliarstvom, vydieraním a špinavými kšeftami, až kým celkom neupadli, každý do svojho bahna.

V tieni mafie sa stretneš s idealistickým študentom Michalom, ktorému veľmi zachutili niektoré zhubné filozofické myšlienky. Čím viac tento fanúšik Machiavelliho ochutnáva moc, tým viac sa ukazuje, aký je to vlastne psychopat, a tým viac sa mu darí v médiách aj lokálnej politike. Michalov kamarát Vojtech si razí kariéru podsvetím podstatne menej sofistikovane.

Jeho prednosťami sú totiž silné ramená, ochota robiť špinavú prácu a predovšetkým schopnosť držať hubu. Denisa, do ktorej boli Michal a Vojtech zaľúbení, mala veľké športové ambície a sny, no osud ju doviedol do Anglicka, kde zisťuje, že nič nie je zadarmo, a hlavne, milé deti, že drogy sú zlé. Štvoricu postáv uzatvára boss ružomberského podsvetia, podnikateľský lišiak, ktorý vie, ako to chodí na divokom postsocialistickom východe – od Tatier až k Dunaju.

Osudy jednotlivých postáv sa nielen prepletajú, ale hlavne gradujú. V tieni mafie sa monštrá, našťastie, nerodia zo dňa na deň, charaktery sa menia – chce sa mi napísať, že dozrievajú, ale tým správnym slovom je – kvasia. Celý proces tohto kvasenia som si ako čitateľ vážne užil. Karikov štýl je priamy, nevyžíva sa v okrasných kučierkach, ide k veci, dej plynie dynamicky, ale nie plytko. Príbeh pôsobí až nepríjemne skutočne – až tak, že som pri čítaní začal uvažovať o kúpe strelnej zbrane, len tak pre istotu. 😊 Okej, preháňam, zbrane sú zlé, kniha V tieni mafie je super.

Názov knihy: V tieni mafie
Autor: Jozef Karika
Rok vydania: 2010, prvé vydanie