Recenzia: Africká ruža (Alica Rynke)

Recenziu napísala Dominika Škerková.

V poslednej dobe som vďaka povinnostiam nemala čas na čítanie kníh. Množstvo mi ich stojí doma v poličke a čaká, kým si príbehy rôznych hrdinov prečítam. A tak, keď som si konečne našla chvíľku čas, rozhodla som sa, že si prečítam knihu, ktorej príbeh je inšpirovaný skutočnými udalosťami. Kniha s názvom Africká ruža, je od slovenskej spisovateľky Alici Rynke. Pre mňa je toto jej prvá kniha, ktorú som prečítala a tak som nemala veľa očakávaní. Avšak môžem povedať, ako veľmi som sa mýlila. Nazačiatku ma oslovila obálka, ktorá je pre mňa veľmi netypická. Je na nej dievča afrického pôvodu. Znázorňuje tajomno. Teda, aspoň pre mňa. Z obsahu som mala celý čas pocit, že autorka sa snaží okrem hlavnej dejovej línie naznačiť aj niečo iné. K tomu sa však dostanem neskôr. Najprv treba povedať, že kniha Alici Rynke nie je posadená do slovenského prostredia. Dej sa odohráva v Afrike. Preto autorka vsadila na exotický štýl.

Slovenskí študenti Natália, Katarína, Julka, Daniel a Martin reagujú na výzvu charitatívnej organizácie pomôcť s výučbou angličtiny v jednom z početných sirotincov v najchudobnejšej krajine sveta, Malawi. Vybavení liekmi a radami pristanú v hlavnom meste Lilongwe. Podvyživené deti, ľudia zomierajúci na choroby, predsudky a ľahostajnosť, ale aj nekonečné zúfalstvo, to je skutočnosť, s ktorou sa dennodenne stretávajú. Nič nie je také, ako očakávali. Reverend, vedúci sirotinca Home of Hope v Mchinji, požiada dievčatá o pomoc. V odľahlej osade žije vyše dvadsať detí, ktorých rodičia zomreli na AIDS. Domorodci ich odmietajú, lebo sa boja, že dedine prinesú nešťastie. Treba sa o ne postarať. Dievčatá súhlasia. Katarína však v osade ochorie na maláriu a musí sa vrátiť späť do sirotinca. Natália sa rozhodne, že ostane. Domorodci jej dajú meno Irozi africká ruža. Je krásna a je blondína,  nevhodná kombinácia pre Afriku. Mladí ľudia to pochopia, až keď ju unesie neznámy muž. Ako sa vyvinie jej ďalší osud? Podarí sa im zachrániť ju? Vrátia sa všetci šťastne na Slovensko?“

Z anotácie som pochopila, že hlavnými hrdinami príbehu sú piati ľudia, ktorí sa vydajú vykonávať dobročinnú činnosť mimo svoju komfortnú zónu. Aby príbeh nezačínal tak „zhurta“, autorka pekne znázornila odchod a lúčenia sa hlavných hrdinov so svojimi najbližšími. Následne čitateľa oboznamuje s prostredím, ktoré bude príznačné pre ostatné strany a dej knihy. Každá postava má svoju charakterovú črtu, ktorej sa autorka drží po celý čas. Čo je však zásadné je to, že všetky postavy sú odlišné a znázorňujú protipóly povahových čŕt. Nikto z nich nie je dokonalý a postavy v knihe sa postupom vyvíjajú.

Samozrejme, že nechcem a ani nebudem prezrádzať dej, pretože si myslím, že všetci, ktorých zaujíma iná kultúra, alebo príbehy inšpirované skutočnými udalosťami by si mali túto knihu od Alici Rynke prečítať. Zaujme ľahkou štylizáciou, fantáziou, typologizáciou postáv a exotickým prostredím.

Čo sa týka dejovej línie, ako som už spomínala na začiatku, myslím si, že okrem hlavnej linky sa autorka snaží naznačiť aj niečo iné a to skryté poslanie pomáhať. Ak by som chcela dopodrobna rozoberať túto linku, musela by som prezradiť dej a to, samozrejme, nechcem. Preto môžem iba skonštatovať, že pre mňa ako čitateľa, je táto dejová linka podstatnejšia, ako tá hlavná. No aj tak si myslím, že idú ruka v ruke a navzájom sa dopĺňajú.

Africká ruža je kniha, ktorú by som zaradila medzi viaceré žánre. Niekedy mi pripomínala kriminálku, inokedy román. Čo však môžem povedať na 100% je, že by som knihu odporučila všetkým tým, ktorí prostredníctvom kníh cestujú a objavujú nové dobrodružstvá.

Ďakujeme autorke za poskytnutie knihy na recenziu.