Recenzia: Kúpeľná se(x)zóna (Dada S. Brezovská)

Recenziu napísala Viktória Veresová.

JpegPri výbere ďalšej knihy vrámci spolupráce pre projekt PSA som sa nechala zlákať obálkou a názvom. Nerobím to často, ale z času na čas sa vo mne ozve taký malý škriatok, nech to skúsim. A ja to nenávidím, keďže sa snažím riadiť heslom “Nesúď knihu podľa obalu!”. Aj tentokrát to bol krok vedľa – ružová obálka s provokujúcim názvom vo mne vyvolali dojem, že to bude oddychová jednohubka. Niečo, čo mi síce neposkytne hlboké “myseľ-drásajúce” myšlienky, ale zato si pri nej dokonale oddýchnem a vypnem svoj kolotoč myšlienok v mozgu. Ale, mýlila som sa. A svoju chybu som si uvedomila už za prvou tretinou príbehu.

Kúpele ponúkajú okrem liečby a oddychu aj mnoho príležitostí na nadväzovanie známostí. Nikto nezráta, koľko flirtov a krátkych lások sa odohralo v blízkosti termálnych prameňov, ale vtipy a pošepky šírené historky podávajú nespochybniteľné svedectvá o povzbudzujúcich účinkoch liečivej vody.

Aj ľahkovážna, sexom posadnutá Dženy prichádza do kúpeľov s túžbou po nezáväzných vzrušujúcich zážitkoch a je rozhodnutá využiť každú príležitosť. Čerstvo rozvedená Ivana nedokáže krotiť kamarátkin temperament a nechtiac sa stáva súčasťou jej bláznivej naháňačky za chlapmi. Roman musí absolvovať povinný rekondičný pobyt poskytovaný zamestnávateľom a želá si iba jedno – čím skôr sa vrátiť do prostredia, kde jeho zjazvená tvár už nepriťahuje zvedavé pohľady. Nela dostala od manžela k poukazu na relaxačný pobyt aj zvláštne poslanie. Má týždeň na uskutočnenie závažného životného rozhodnutia. Netuší však, že je vmanipulovaná do rafinovanej, vopred pripravenej hry.

Každý má svoje očakávania, no nie všetko vychádza podľa predstáv. Do ich životov, snov a izieb vstupujú ďalšie osoby, osud mieša karty a hazardná hra začína. Čo sa stane, ak sa im plány a city vymknú spod kontroly?

Príbeh opisuje životy viacerých ľudí: slobodných mladých báb Dženy a Ivany, sympatického pracovníka Romana so zjazvenou tvárou a výčapníčky Beáty, manželov Dušana a Táne a Mareka a Nely. Na prvý pohľad títo ľudia nemajú nič spoločné, ale v skutočnosti to tak nie je.

“Flirt je ako tabletka, nikdy nemôžeme presne predvídať vedľajšie účinky.”

Dženy je prototyp mladej baby, ktorá naháňa chlapov ako zmyslov zbavená. Ivana je jej opak, slobodná mamička, žije s rodičmi a záležitosti týkajúce sa chlapov necháva na osud. Dženy ju presvedčí, aby išli do kúpeľov za účelom “vyhodiť si z kopýtka” a nájsť si niekoho. Priznám sa, že pri čítaní kapitol s Dženy som mala chuť ju zaškrtiť :D. Nemám rada, ak niekto tlačí na pílu až do trápnosti, ale áno, je veľa takých žien (aj chlapov).

Marek a Dušan sú starí známi, spolužiaci, ktorí sa dlhé roky nevideli. Stretnú sa v obchode s potravinami, strávia spolu jednu noc, počas ktorej si rozprávajú, ako sa im žije a spomínajú na staré dobré časy. Zatiaľ čo sa Dušan sťažuje, že majú doma už tri dcérky, Marek sa prizná, že im nie je dopriate mať dieťa. Po mnohých pivách a po tom, čo si povedali svoje tajnosti, odkväcnú. Marekovi však na druhý deň ráno napadne bizarná myšlienka – pošle Nelu do kúpeľov, kde robí Dušan maséra, aby si tam našla vhodný genetický materiál pre splodenie dieťaťa – čiže Dušana.

Jpeg

Najviac sa mi pod kožu dostal príbeh Romana, chlapa, ktorý mal všetko – fyzickú krásu, postavenie, ženu, ktorú ľúbil. Všetko zmenila choroba jeho matky a neskôr nehoda na pracovisku, po ktorej mu zostala polovica tváre zjazvená. Žena, o ktorej si myslel, že budú spolu do smrti, ho opustila, lebo “sa na neho nemohla dívať” a tak mu zostala len robota s chlapmi na železnici a mama, o ktorú sa napriek všetkému s láskou staral. Kvôli ťažkej práci dostal poukaz do kúpeľov, kde napriek nevôli musel ísť. A tam spoznáva Beátu, výčapníčku v miestnej krčme, ktorá sa na jeho tvár nepozerá ani s odporom, ani s ľútosťou.

Autorka spojila osudy týchto ľudí neskutočným spôsobom a kniha je napísaná výborne. Dej postupne graduje, pričom na prvých stranách sa pýtate “kokos, to bude celá kniha o umrnčanej babe, ktorá chce chlapa ako hračku?”. Po pár stranách sa pučíte od smiechu, keď chlap s opicou od piva požiada svojho kamaráta, aby v kúpeľoch zviedol jeho ženu a splodil s ňou dieťa. Ale neskôr Vás zvedavosť núti čítať a čítať až do konca, lebo chcete vedieť, ako to všetko dopadne a skončí. Čítate so zatajeným dychom, bez prestávky, len občas sa zamyslíte nad nejakou hlbšou myšlienkou (ÁNO, pri kapitolách s Romanom a Beátou bolo takých viac).

Kniha ma jednoznačne pozitívne prekvapila, lebo to bolo niečo iné, než čo som čakala. Nechcem viac prezrádzať z deja, aby som nikoho neobrala o zážitok z čítania, aj keď by som o knihe mohla rozprávať a rozprávať. Je realistická, vtipná a zároveň aj na zamyslenie.

Hlavne sa ale ospravedlňujem autorke, že som si na základe obálky vytvorila mylnú predstavu a som vďačná, že som si vďaka projektu PSA a vydavateľstvu Bestseler mohla knižku prečítať.