Recenziu napísala Dagmar Lauková Petrášová.

Kniha Láska od A po Zet je siedmou knihou spisovateľky Márie Blšákovej. Autorka o sebe tvrdí, že písanie je pre ňu nevyhnutnosťou a je to zrejme tak, pretože jej knihy vyšli v priebehu štyroch rokov, čo je dosť krátky úsek.

Obálka upúta fotografiou tváre ryšavého dievčaťa. Je to trochu zavádzajúce, pretože hlavná postava Agáta už nie je dievča a tak výrazný výzor k nej nesedí. Agáta má už nad tridsať a je zaujímavá vďaka niečomu inému, ako je výnimočná krása. To, čím si nás získa, je povaha. Napriek tomu, že žije sama, neľutuje sa a je otvorená priateľským vzťahom, ktoré okolo seba má. Či už sú to jej kamarátky, s ktorými rieši ich problémy, alebo staršia susedka, ktorej pomáha.

Kniha je písaná v prvej osobe a nie je ťažké sa s Agátou v mnohých veciach stotožniť. Číta poéziu, páčia sa jej texty folkových pesničiek (v knihe sa objaví len jeden taký text, aby som bola presná) a chodí do prírody. Popisy prírody sú v knihe vydarené. Škoda, že ich je tak málo! A to hlavné – na povale objavila staršiu ľúbostnú korešpondenciu, ktorú tajne a po častiach číta. Popri tom vedie svoj bežný život – pracuje ako predavačka, večery trávi často pri televízore alebo četovaním na Pokeci. Tieto dva póly, určitá pragmatickosť a zároveň aj romantický rozmer, z nej tvoria postavu, ktorú si vieme obľúbiť.

Na príbehu oceňujem detektívny motív pátrania po minulosti na základe listov a dve roviny príbehu, reálny a virtuálny, ktoré sa na záver pretnú.

Na záver ešte krátke zamyslenie. V každej knihe je pod vrstvou textu ešte čosi ukryté, je v nej zakódované posolstvo, kvôli ktorému bola napísaná. Hľadanie a (ne)nachádzanie lásky je schéma, ktorú poznáme z rozprávok. Aj preto v románoch pre ženy potrebujeme mať happy end (ženy si pri ňom občas aj poplačú). Svoju úlohu to plní, ale pre text, ku ktorému sa opakovane vraciame (aspoň v myšlienkach), je podobná schéma málo.

Alžbeta… veľmi dúfam, že ti neprekáža moja prítomnosť. Vkradla som sa ti do života na všetkých frontoch. Varím v tvojej kuchyni, pracujem v tvojej záhrade, žijem v tvojom dome, priatelím sa s tvojou priateľkou. Mám rada tvojho vnuka, akoby mi bol rodinou a dedinský frfloš ma podľa všetkého nenávidí presne tak ako teba a všetky ženy, ktoré žili v tom dome. Prehŕňam sa vo veciach, ktoré slúžili tebe. Dokonca som taká drzá opica, že čítam listy, ktoré patrili len tebe. Prepáč mi, že strkám nos do tvojho života. Možno to robím preto, lebo som počas toho svojho nadobudla príliš tvrdú škrupinku. Možno sa len priživujem na vašich úprimných slovách. Som stratená v svojej malovernosti a ty s Antonom mi vraciate vieru v lásku. Nik z mojich priateľov netuší, že za zdanlivo vyrovnanou a chápavou ženou sa skrýva smutný a sklamaný človek. Vravím to len tebe, Alžbeta.

Autor: Mária Blšáková
Počet strán: 198
Vydavateľ: Elist s.r.o.