Recenzia: CHYMEROS – Stopy vedú do temnoty (Daniel Hevier)

Recenziu napísala Dominika Škerková.

l296425Po menšej pauze som opäť zobrala knihu na prečítanie a zrecenzovanie. Tentokrát to bola kniha od Daniela Heviera: CHYMEROS – Stopy vedú do temnoty 1. Už podľa čísla jeden je zrejmé, že to je príbeh na pokračovanie.

Príbeh pojednáva o malom, dvanásťročnom chlapcovi, ktorý sa za nevysvetliteľných okolností ocitá na inom, neznámom mieste, ktoré je úplne iné ako poznáme alebo si vieme predstaviť . (Podľa knihy je to iný svet, pretože vesmír má množstvo svetov a dimenzií). Chlapec z nevysvetliteľných dôvodov zabúda svoje meno, ale aj mená svojich rodičov, blízkych a kamarátov. Neskôr zistí, že to má svoje opodstatnenie – musí prejsť dlhú cestu plnú nástrah a skúšok, aby zistil, kým v skutočnosti je.

Zabudnúť alebo stratiť svoje meno znamená stratiť svoju identitu. Obyčajný dvanásťročný chlapec z obyčajného mesta, ktorý chodí do základnej školy, má svojich kamarátov, spolužiakov, svoju rodinu, sa za nevysvetliteľných okolností ocitne na neznámom mieste v neznámej krajine. Pri dnešných technologických možnostiach by to nebolo až také dramatické, jednoducho by zavolal, ale v tomto prípade to nebolo možné. Možno omdlel alebo zaspal a sníva, ale jednoznačne sa nenachádzal na zemeguli. Prvý tvor, s ktorým sa v tomto stratenom svete stretol – a nebolo to príjemné stretnutie, bol Hrochorožec. Náš hrdina verí, že sníva, že sa vráti čoskoro domov. Ako veľmi sa mýlil! Za veľmi čudných okolností sa dostáva do krajiny Pravdozem, kde ho viacerí čudesní obyvatelia nazvú čudesníkom. To bolo pre obyčajného chlapca nanajvýš zvláštne, keďže podľa neho nie on, ale všetci ostatní sú čudesníci. Odrazu však zisťuje, že byť čudesníkom je jeho jediný identifikačný znak v tomto čudnom svete, pretože na svoje meno si nevie spomenúť. Na to, aby v tomto svete plnom nebezpečenstiev mohol prežiť, nevyhnutne potrebuje získať meno. Na ceste za za ním musí postupne splniť viacero úloh. Stretáva obyvateľov Pravdozeme, čudné postavičky, ktoré mu na náročnej ceste k menu pomôžu, ale aj také, ktoré mu nič neuľahčia. Navyše zistí, že v Pravdozemi je takých detí, ako je on, viac, že sa skrývajú, pretože sa cítia byť ohrozené. Po získaní mena sa náš hrdina vyberie za nimi. Zistí však, že stopy vedú do temnoty…

Kniha je súčasťou rozsiahleho projektu – dobrodružnej výpravy za strateným chlapcom menom Chymeros., do ktorého je zapojených už vyše tisíc detí zo základných škôl z celého Slovenska.

Na prvý pohľad obyčajná kniha, ktorá by sa mohla zaradiť do žánru fantasy. Na druhej strane, keď sa začítate, objavujete nové výrazy, záhady a tajomstvá. Musím sa priznať, tento žáner nie je mojou „šálkou kávy“, napriek tomu si ma dokázala získať jednou vecou – do príbehu sa zapájalo veľa deti zo základných škôl. Autor dal priestor vytvárať príbeh mnohým, aby vznikol vcelku zaujímavý príbeh. Veľmi ma prekvapilo, že dej je jednoliaty a vôbec by ste nespozorovali, že sa na knihe podieľalo množstvo detí. Takisto ma pozitívne prekvapilo, koľko fantázie sa v nich skrýva. Zábavným momentom boli niektoré pasáže, kedy niektoré postavy z knihy mali mená ako „nick“ na pokeci. To mňa osobne prenieslo do detských čias, kedy každý z nás musel mať nejakú prezývku na sociálnej sieti. V knihe nechýbajú obrazové materiály, aby si čitateľ ľahšie predstavil, ako to v tej „Pravdozemi“ vyzerá.

Dej je energický, hlavná knižná postava objavuje nové prekážky, ktoré úspešne zdoláva. Čo by som možno vytkla, sú niektoré dosť ťažko čitateľné mená, pri ktorých som strávila hodnú chvíľu. Čím ich bolo viac, tým častejšie som ich preskakovala, alebo ich prečítala nedôsledne. Avšak oceňujem, že autori dokázali vôbec vymyslieť takéto mená.

Knihu hodnotím pozitívne, určite bude zábavným čítaním pre milovníkov fantasy a taktiež pre tých, ktorí sa chcú preniesť do detských čias.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujeme vydavateľstvu Trio Publishing.