Recenzia: Milovanie s vanilkou (Petra Hederová)

Recenziu napísala Viktória Veresová.

IMG_20180813_225501_459Mojou treťou recenziou pre projekt Podporujme slovenských autorov je recenzia na knihu Milovanie s vanilkou od slovenskej autorky Petry Hederovej. Na začiatku som sa tejto knihe vyhýbala, keďže najčastejšie čítam detektívky a trilery, ale potom som si povedala, že by táto knihy mohla byť ideálnym letným čítaním.

Anotácia: Čerstvo rozvedená Lena sa cez sociálne siete zoznámi s Marcelom, ženatým podnikateľom a šarmantným pretekárom, ktorý navyše žije päťsto kilometrov od nej. Zamilujú sa do seba a začnú plánovať spoločnú budúcnosť. Postupne vyplávajú na povrch problémy vzťahu na diaľku. Lena má výčitky svedomia, že láka Marcela preč od detí. A aby prekážok nebolo málo, vyjde najavo, že Marcel má v intímnej oblasti špeciálne túžby. Bude ich Lena schopná splniť a tak zachrániť ich lásku?

“L: Zostala som trochu smutná z toho, ako to medzi ľuďmi po tridsiatke funguje. Bez lásky, vypočítavo. Nikto sa ani len nesnaží spoznať, aká vlastne som. Ľudia spolu spia, presnejšie, pária sa ako zvieratá, striedajú partnerov ako na bežiacom páse. Akoby sme ani nemali hodnotu, akoby sme boli iba tovar na jedno použitie. Kedysi to tak nebývalo.”

Príbeh rozvedenej Leny z Bratislavy, ktorá žije so svojimi deťmi a bývalým manželom, začína vcelku obyčajne. Manžel si nájde o dosť mladšiu milenku, a Lena sa po prvotnom boji o svojho chlapa vzdá, prikývne na rozvod a začne hľadať svoje šťastie inde. Nie a nie ho ale nájsť, preto sa rozhodne prihlásiť na internetovú zoznamku, kde si nájde známosť z malého českého mestečka vzdialeného stovky kilometrov. Postupne dej naberá rýchlejší spád a veci sa začnú komplikovať. Rovnako ako v skutočnom živote.

Príbeh “lásky na prvé napísanie” mi miestami pripomínal také česko-slovenské Fifty shades. Lena našla v Marcelovi svoju spriaznenú dušu, píšu a volajú si každý deň, až zanedbáva domácnosť a dokonca aj vlastné deti. Samozrejme, telefón znesie veľa, preto Marcel neváha a po pár dňoch zisťuje od Leny celkom intímne záležitosti. A ona (skoro) bez problémov odpovedá. Trocha naivné a pritiahnuté za vlasy. Aspoň podľa mňa – osobne si celkovo držím odstup od neznámych a neviem si predstaviť, že by som sa namotala na niekoho cez pár správ.

Napriek miernej naivite sa mi stupňovaním akčnosti v deji kniha začínala páčiť čoraz viac. Čakala som intrigy, nedorozumenia, hádky, výčitky ohľadne rozvodu, rozuzlenia a udobrovania. Mala som tušáka, čo sa na konci stane, ale trafila som sa len sčasti. Autorka to veľmi slušne premyslela, keďže som bola pripravená v hlave prekombinovať všetky možnosti, ale tá konečná mi nenapadla.

Napriek mnohým nie celkom lichotivým recenziám na internete som rada, že som si knihu mohla prečítať. Autorkin štýl písania mi celkom vyhovoval, veľké plus u mňa má za reálnosť postáv a ich správanie. Knihu odporúčam ako príjemné letné čítanie. Bola by som rada, keby sme sa časom dočkali aj nejakého pokračovania.

Za recenzný výtlačok ďakujeme autorke.