Recenzia: Zvrátené mesto (Jakub Mišči)

l278849Recenziu napísala Kristýna Ljubková.

S autory psychologických thrillerů se v poslední době roztrhl pytel. Všichni píší několikadílné série s podivným stárnoucím detektivem v hlavní roli, kde zvrat stíhá zvrat. Je možné na poli thrillerů dnes ještě čtenáře překvapit něčím novým? Jakub Mišči ve svém debutu naznačuje, že v něm dřímá potenciál, který by bylo škoda nevyužít.

Jakub Mišči vystudoval Slovenskú poľnohospodárskou univerzitu a momentálně pracuje jako copywriter na volné noze. Rád se vzdělává, čte, fotografuje, sleduje novinky ze světa marketingu a píše, co ho napadne. V roce 2017 vydal svůj debut Zvrátené mesto.

Ve slovenském Hlohovci se ztratí krásná Lucia. Nikdo neví, co se stalo, ale všichni tuší, že Luciu někdo unesl a nejspíš ji i zabil. Jakmile je unesena další žena, atmosféra v městečku se stane ještě tíživější: Hlohovcem chodí člověk, který unáší ženy. Do toho sledujeme příběh bratrů Adama a Štefana a jejich rodiny a taky je tu manželský pár – Klára a Milan. Máme tu zhruba pět hlavních postav a s nimi hromadu tajemství, která už brzy mají vyplout na povrch.

Na pouhých dvou stech stránkách autor rozehrává hru na schovávanou se čtenářem. Od první chvíle pozorujeme Luciinýma očima postavu únosce: vidíme jeho černé oči, slyšíme jeho děsivý smích. Nedokážeme však identifikovat jeho tvář, protože únosce nosí roušku přes obličej. Musím říct, že scény s Luciou pro mě byly příšerné. Popisy týrání žen jsou opravdu detailní a zanechávají ve čtenáři velmi silný zážitek. Často jsem musela přestat číst a vydýchávat přečtené. A to bych řekla, že jsem poměrně otrlou čtenářkou.

Dějová linka Milana a Kláry, onoho manželského páru, mi zpětně přijde do příběhu zasazená poněkud násilně. Rozumím, proč tam ten příběh je, ale celý román se pak rozpadá na jednotlivé fragmenty. Navíc jsem měla z počátku trochu problém orientovat se v postavách. Moc tomu nepřidala ani odbytá redakční práce. Například ve scéně, kdy rozčílený Milan přichází za Klářinými rodiči, směrem k matce pronáší: “Povedz mi iba, kde nájdem Soninu (myslí Klářinu) kamarátku…” (s. 70). V knize je i pár dalších překlepů a zdvojených slov (na s. 109 zdvojené “odtiaľ), což trochu ruší zážitek z četby.

Knize by nejspíš prospělo, kdyby měla alespoň o dvě stě stran víc, aby se autor mohl víc rozepsat. Na druhou stranu je vidět, že Jakub Mišči nerad ztrácí čas popisy krajiny a hudby (narozdíl od Bernarda Minièra, na kterého jsem si během čtení několikrát vzpomněla) a děj knihy tak odsýpá mílovými kroky až do velkolepého finále. Finální zacvaknutí příběhu mi přišlo trochu přitažené za vlasy, ale vlastně proč ne. Rozhodně to bylo překvapení.

Zvrátené mesto je velmi podařeným debutem, který uspokojí jak čtenáře detektivek a krimi thrillerů, tak i ty čtenáře, kteří se k Zvrátenému mestu dostali jako já. Knihu jsem si vybrala díky její obálce, kdy mě upoutal kontrast černé a červené, a díky tomu, že se odehrává v Hlohovci, kolem kterého jsem několikrát jela autobusem. Čekala jsem psychologický thriller a přesně to jsem dostala.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujeme vydavateľstvu Art Floyd.